Content

Fikse taak

Het maken en gebruiken van content in je blogs, apps, of sociale media is een serieuze taak. Niet iets wat je “even erbij” doet, maar een taak die binnen je sales- en marketingstrategie een flinke inspanning vergt. Sommige bedrijven slagen er in zich schitterend te presenteren, maar voor de meeste ondernemers is contentontwikkeling een steeds terugkomend vraagstuk. De sales man- of vrouw van nu is een social media expert, en gebruikt zijn netwerk intensief.

Om content te maken moet je goed begrijpen welke doelgroep je wilt aanspreken, en welke producten of diensten je onder de aandacht wilt brengen. En, hoe en wanneer. Het vooraf vaststellen van een online strategie helpt je bij het bepalen van een budget, en het meten van je ROI. Sociale media worden vooral gebruikt door eindgebruikers, die zelf content aanbieden, zonder tussenkomst van een redactie. Jouw content moet dus aansluiten bij de daar geldende cultuur. Op je website hoeft dat niet.

Een- of tweerichtingsverkeer?

Een website communiceert voornamelijk in één richting. Je kunt de belangrijkste verkoopargumenten (USP’s) onder de aandacht van je doelgroep brengen. Echter, de dagelijkse realiteit op social media is heel verschillend. Het is niet verstandig om te proberen om je product of dienst daar te verkopen. Lullige verlotinkjes waar niemand ooit iets wint hebben we  genoeg gezien. Bij toepassing van content op Social Media draait het vooral om hoe je doelgroep je product ervaart, hoeveel plezier eraan of ermee beleefd wordt, en wat de meerwaarde voor de gebruiker is na aanschaf. Het aanbieden van productadvertenties via Facebook en Twitter is een veelgemaakte fout. Bovendien is de communicatie op social media tweewegverkeer, een heus communicatiekanaal met je doelgroep. Beide onderdelen van je aanpak vergen totaal andere content. Business to Consumer communicatie zal er geheel anders uitzien dan Business to Business, maar dat spreekt voor zich.

Welke content waar?

Content heeft vele verschijningsvormen: tekst, fotografie, video, podcasts, animaties, presentaties, PDF factsheets, print en muziek. Wie goed in contact is met zijn of haar doelgroep, zal via elk kanaal de juiste snaar weten te raken. Informatie via social media mag best informeel of leuk zijn, de emotie aanspreken en laten zien hoe jouw doelgroep je dienst of product ervaart. Zo ontstaat een community van bestaande en toekomstige gebruikers rond jouw sociale netwerk. Opvolging van eerste orders geeft je de gelegenheid om te laten zien hoe goed je serviceverlening is, ook aan toekomstige klanten. Cross- en upselling is belangrijk. Enthousiaste klanten worden vanzelf je ambassadeurs. Informatie op je website mag juist meer zakelijk en productgericht zijn. Webverkeer vanuit je sociale netwerk zal een goede bron zijn voor bezoek op je website(s), samen met webverkeer dat je site zelf creëert, bijvoorbeeld via zoekmachine optimalisatie, SEO.

VVV gids 2014 achterpagina VVV gids 2014 voorpagina

Presentatie en talks

Het maken van een goede presentatie is natuurlijk óók gewoon content. Gebruikten we in de beginjaren vooral MS Powerpoint, nu zijn andere heel creatieve tools beschikbaar zoals Prezi en Slideshare. Prezi is ook beschikbaar op mobiele devices. In combinatie met een streaming device zoals Apple TV ontstaat een krachtige communicatietool in je bedrijf, of bij presentaties bij verkoopgesprekken, op beurzen en congressen. Na gebruik kun je de presentaties aanbieden op je website, of gebruiken in je verkoopproces. Een goed moment om weer even goed in beeld te zijn.

Email marketing

Email marketing klinkt oubollig, maar is nog steeds een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken. Maar ook daar geldt: wat is mijn boodschap, mijn verhaal? Heb ik cookies nodig, en wat zegt de wet hierover? Voor deze vorm van marketing is net zo goed de juiste content nodig. En, presenteer liefst ander pakkend (beeld)materiaal dan wat men overal al aantreft.
mailchimp-logo

 Hulp nodig? Uitbesteden!

Veel ondernemers worstelen met het vraagstuk van contentgeneratie. Moet ik nou op Twitter, op Facebook, LinkedIn en wat moet ik daar dan uitstralen? Heb ik daar de mensen en tijd wel voor? Erg veel schitterende websites, mobiele websites en apps worden nauwelijks effectief ingezet. Gebrek aan tijd en mensen is een meestgehoorde probleem, maar in werkelijkheid is lang niet iedereen in staat om boeiende en effectieve content te maken. Het steeds verrassen en boeien van je doelgroep is best lastig.

Ondersteuning

Het maken van beeld of tekst kan eenmalig of gedurende een langere periode plaatsvinden. Ook ondersteuning van je medewerkers als free lance social media coach is mogelijk.