Fotografie

Fotografie

Een goede foto is de meest voor de hand liggende content. Een foto alleen zegt bar weinig, tekst alleen zegt weinig, maar samen zijn ze een ijzersterke combinatie! Kijk je sociale netwerk maar eens na: hoeveel mensen of bedrijven creëren écht pakkende content?

Goede foto’s zijn onmisbaar. Foto’s versterken je boodschap. Denk aan portretten op social media, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Productfotografie is onmisbaar in webshops. Uiteindelijk beslist een koper op basis van hij of zij gepresenteerd krijgt. Slechte foto’s leveren vrijwel nooit omzetgroei op. Wees trots op je product: Show em what you’ve got!

Portretfotografie

Portretten hebben we regelmatig nodig. Een portret laat je toekomstige opdrachtgever met je kennismaken, op LinkedIn, je website, op social media. Je kunt kiezen uit een portret op lokatie, in de natuurlijke omgeving van jouw keuze, of een studioportret. Een portretfoto bij bestaand licht kost meestal iets meer tijd, maar komt altijd op plezierige wijze tot stand. In alle gevallen is het handig om verschillende foto’s te maken, een wat formeler beeld, en een heel open, informeel beeld. Voor social media heb je een mooie profielfoto nodig. Een portret op je website werkt ook heel goed bij je netwerkactiviteiten, een herhalingsmoment van herkenning. Het is belangrijk voor de gunfactor om jezelf even voor te stellen, en een mooie portretfoto helpt daar enorm bij. Als je het – net als ik – verschrikkelijk vind om te worden gefotografeerd: geen zorgen. Het komt áltijd goed, echt. Een foto is pas geslaagd als fotograaf en model beiden tevreden én trots zijn op het resultaat.

 

Maar er zijn ook soms andere portretten nodig: klant-testimonials, interviews op lokatie, noem maar op.

Studiofotografie

Een studiofoto kan bijvoorbeeld een productfoto zijn, op een schitterende manier in beeld gebracht. Maar ook een portret heeft veel voordelen; gecontroleerde omstandigheden, je hoeft niet te wachten op de juiste weersomstandigheden.

Studiofotografie kan bij jou op locatie (bv. voor een nieuw smoelenboek) of op een tijdelijke (feest)locatie. Ook kan gefotografeerd worden in mijn studio. We gebruiken mobiele studioverlichting (Elinchrom Quadra, Elinchrom D-Lite 2 IT, en Elinchrom D-Lite 4 IT). Daarmee zijn we extreem flexibel, ten aanzien van al je wensen. We kunnen zelfs buiten werken bij goed weer. In de studio nodig ik vrijwel altijd een visagist uit; zij maakt het verschil uit tussen een prima foto en een prachtige foto. Aandacht van de visagiste helpt ook het fotoproces in goede zin. Aanrader!

Wouter studio 2

Productfotografie

Het fotograferen van producten is vrijwel altijd studiofotografie, tenzij je product of dienst niet in de studio past. De rol en omzet van webshops groeit als kool, en daarmee wordt het belang van productfoto’s alleen maar groter. Een koper kiest je product vaak op basis van de aangeboden informatie, en dat is niet het standaard plaatje van de importeur. Voor webshop eigenaren kennen we een vast abonnement op nieuwe productfotografie. Daarmee kun je snel schakelen, en voorkom je onnodige kosten.

Panorama’s

Bij gewone fotografie zitten we meestal vast aan gewone beeldformaten, zoals 1:1, 3:2, 4:3, of 16:9. Bewust daarvan afwijken kan als erg verassend of nieuw worden ervaren. Panorama’s doen het erg goed in print (bannerformaat), web of social media. Je kunt daarbij zelf het gewenste formaat opgeven, en de daarbij horende beeldkwaliteit, of resolutie. Voor drukwerk wordt meestal 300 DPI aangehouden, of Dots Per Inch. Panorama’s worden parallaxvrij gefotografeerd, zodat beeldfouten tot een minimum worden beperkt. Interieurfoto’s worden vaak in HDR technologie gefotografeerd, zodat een er groot dynamisch bereik wordt gerealiseerd. Een optelsom van deze technieken zorgen ervoor dat soms een groot aantal opnamen worden samengesteld tot één beeld. Dit soort beelden kun je prachtig tonen op je website, in een eigen player.

Beweeg de foto met je muis!

Google Maps Streetview beelden

Een buitengewoon coole manier van je bedrijf presenteren is een reeks Google Maps Streetview beelden. Zo’n foto bestaat uit 360 graden rondom zicht, en 180 graden zicht van je voeten tot aan het plafond. Google noemt zo’n beeld een “sphere”. Je kunt diverse spheres samenvoegen tot een digitale rondwandeling. De spheres kun je tonen op je website, of op Google Maps Streetview. Bezoekers kunnen vanaf de openbare weg zo je bedrijf inwandelen, en kennis maken met je showroom, bouwproject of jachthaven, pretpark of toeristische attractie. Ontelbare toepassingen, vul zelf maar in. Een sphere bestaat uit een aantal samengestelde foto’s. Met pijlen kan de bezoeker de rondwandeling volgen.  Je kunt ook kiezen voor een horizontaal panorama, en dat bijvoorbeeld tonen als banner op je website, of in print. Spheres kun je alleen tonen als digitaal beeld. Voor opdrachtgevers maak ik altijd een Google+ account aan, zodat de opdrachtgever getoond wordt bij webpresentaties. Sleep de foto rond met je muis!

Views: Port Constanta – Agigea, Roemenië door Bas ’t Hoen

Views: Agigea, Roemenië door Bas ’t Hoen

Views: Bouwterrein Heijmans aan de Laagdalemseweg, Hoog Dalem, gemeente Gorinchem. door Bas ’t Hoen

Views: St. Maartenskerk, Zaltbommel door Bas ’t Hoen

 Nachtfotografie

De kracht van zakelijke fotografie zit ‘m in de verrassing van de bezoeker. Nachtfotografie is een eenvoudige inkopper. Heel veel zaken zien er ’s nachts gewoon schitterend uit. Stadspanorama’s, showrooms, evenementen, interieurs, heel veel onverwachte zaken zijn geschikt voor een nachtbeeld. Zeker als je de opnamen gaat samenstellen tot een panorama, of combineert met een hoogtebeeld.

MLL panorama4 Klop Beheer in perspectief

Meer fotografie op Flickr.com

Veel meer fotowerk is te vinden (en in alle resoluties te bekijken) op:

www.flickr.com/photos/22909965@N06/sets