Nederlandse drone-vliegers in verwarring?

Na de schitterende beelden uit Utrecht is enkele dagen geleden een adembenemend mooi filmpje over de stad Rotterdam verschenen. In de media wordt juichend gereageerd, en is nauwelijks een kritisch geluid te horen. Journalistieke research ontbreekt volkomen, terwijl we toch een heel duidelijke en nieuwe wet hebben gekregen. De vergunning verlenende instanties blijven erg stil. Leveranciers bieden zelfs aan om de boetes te betalen die aan videografen worden opgelegd. Video professionals noemen zich “amateurfilmers” die in de openbare ruimte mogen vliegen (lees stad), in de hoop beboet te worden als burger, niet als professional. Niet dus.

Kennelijk is er een groot verschil van inzicht tussen de wetgever en wat de samenleving wil zien. In onze democratie hebben we spelregels afgesproken, waar iedereen zich aan dient te houden. Zo mag je niet met teveel alcohol op rijden, of fietsen op de snelweg. En je mag geen gebruik maken van het luchtruim zonder de juiste vergunningen.

Goed of slecht?
Stemmen gaan op dat een botsing met een kleine drone niet erger is voor de verkeersvliegerij dan een aanvaring met een dikke Zeemeeuw. Ook wordt (onterecht) gesteld dat vliegverkeer niet komt op de geringe hoogten waar videodrones opereren. De militaire vliegerij en medische evacuaties vergeten we voor het gemak. In de VS vraagt men zich af of er geen vrijstellingen kunnen komen voor lichte nieuwe drones. De Amerikaanse filmindustrie krijgt vrijstelling. Ook in Nederland is inmiddels een bedrijf actief met een soort permanente toestemming, ter assistentie van hulpverleners. Inmiddels worden ook veel industriële inspecties met drones verricht. De nieuwe regels worden niet nageleefd of gehandhaafd. Verwarring.

Hoe dan ook, de techniek wordt steeds adembenemender. En, dat gaat hard. In de geschiedenis is het nog nooit gelukt om een nieuwe oprukkende technologie aan banden te leggen. Vliegende pakjesbezorgers en EHBO defibrillators, hulp bij brandweerdiensten, landbouw, noem maar op. Bedrijven die zich wel aan de regels houden krijgen zware beperkingen met boetes opgelegd. Verzekeraars vergoeden niks als je een keer serieuze brokken maakt, en menselijk leed veroorzaakt. Zodra je ouders in een traumahelikopter zitten, of je kind fietst onder een crashende drone door, dan denk je er volstrekt anders over. De vlieger is dan persoonlijk aansprakelijk, en het is direct klaar met de lol.
Dronebouwer DJI introduceerde onlangs een nieuwe foto- en videodrone. Hoe cool dat ding is kun je in de video zien. Zal de technologie het tij keren, en de regelgeving voor creatief gebruik versoepelen? En wat denken we van misbruik van deze technologie?

Ongeacht welk standpunt je inneemt: we leven in het tijdperk van de drones.

Wen er maar aan.