Sales

De combinatie van sales en content ontwikkeling lijkt niet zo voor de hand liggend.

Is dat wel zo?

Sales en content zijn onverbrekelijk verbonden met het behalen van online resultaat. De laatste 5 a 10 jaar is de omzet uit webshops (e-Commerce) geëxplodeerd. Veel grote retailketens combineren een traditionele winkel met online verkoop. Bovendien zijn er ketens gespecialiseerd geraakt in online verkoop, en wordt de een na de andere vestiging geopend. Meestal zijn ze thematisch, of bieden gespecialiseerde producten aan. Een goed voorbeeld zijn de succesvolle Coolblue webshops, nu met 333 (!) gespecialiseerde webshops, en bovendien 7 echte winkels. (stand per december 2014) Bijna de omgekeerde wereld!

Marketingfacts:  E-commerce trends in 2015

En, er is nog iets aan de hand. Consumenten en bedrijven zitten niet meer te wachten op mooie beloften. Zij zoeken open, goede en vergelijkbare informatie. Daarvoor is de vaardigheid van contentmakers weer de sleutel: tekst, foto en video. Op basis van die informatie besluiten consumenten en bedrijven tot een transactie. Kortom: kwaliteitscontent is bepalend voor een succesvolle conversie. Content nodigt potentiële klanten uit om je webshop te bezoeken. Content op social media zal iets vertellen over de emotionele waarde van een product, eenmaal in de webshop aangekomen wil een consument heldere, liefst controleerbare informatie. En, de prijs moet goed zijn. Voor veel retailers is het niet hebben van een webshop bijna geen optie meer. Bovendien is het vervaardigen van eigen productinformatie een never ending story geworden.

Uiteindelijk valt of staat je aanpak met je online strategie. Welke kanalen ga je inzetten, wanneer, en hoe?